25 juli, 2015

Blomkålsmos.

Till min mans hemmagjorda köttbullar är det nästan ett krav på att ha hemmagjord mos till.
Finns olika alternativ till mos o vi gillar moset vi åt idag.

Blomkålsmos.

Ett mycket kolhydratsfattigare mos får du om du gör det på just blomkål än potatis.

Du gör det på samma sätt som vanligt mos.
Till 4-6 portioner behöver du 2 normalstora blomkålshuvuden.
Ansa o koka dem i mindre buketter med 1-2 valfri buljongtärning (jag brukar ta kött- eller grönsaksbuljong).

När de är mjuka så häller du bort vattnet o mosar ihop allt med elvisp.
Jag har alltid en liten klick smör i o vill man kan man även ta en skvätt mjölk eller grädde (akta bara så det inte blir för löst, vänta o se om det ens behövs).
Salt o peppar efter behag o voila.. klart!

Testa om du inte gjort det innan men klart en fördel om du gillar blomkål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!