23 juli, 2015

Jordgubbar i mängder.

Tidigt i morse åkte mannen min iväg för att plocka jordgubbar. Vi brukar åka till Skenstaboa som ligger i Dalsjöfors strax utanför Borås. De har även en liten mysig gårdsbutik där de säljer delikatesser av olika slag. 

175 kr för ca 10 liter tycker jag är ett väldigt bra pris.

Väl hemma fick jag uppgiften att rensa de små röda bären.

Har sen tidigare snappat upp ett fiffigt sätt att noppa jordgubbarna o måste säga att det blev kanonbra o väldigt smidigt.

Ett sugrör är allt som behövs.

Kör igenom sugröret från jordgubbens undersida o du får med dig det vita i jordgubben som ibland kan vara lite hårt o det gröna på toppen.
Rensandet gick i ett nafs.

Några timmar senare har vi 4 burkar sylt o 2 flaskor saft. Allt utan konsveringsmedel.

Finns inget som är godare än hemmagjort.

1 kommentar:

  1. Så fiffigt! Det måste jag testa. Fast vi verkar inte få så många jordgubbar i år heller trots alla blommor tidigare. Få ta och åka till nått plockställe någon gång. Se om det blir någon större skillnad på sylten när jag gör på frysta. Ha en fortsatt trevlig sommar och semester, kram

    SvaraRadera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!