10 maj, 2015

Trolldeg.

Minns min barndom med fasa när det var dags att pyssla med trolldeg.

Tyckte konsistensen var torr o obehaglig o degen bara smulade sönder mellan händerna. Fick aldrig något vettigt gjort utan bara fördrev tiden.

Recepten idag är modifierade med olja o jisses vilken skön deg att jobba med.
Smidig, lätt o formbar till max.

Du behöver:
5 dl mjöl
2 dl salt
2 1/5 dl vatten
2 msk olja

Blanda allt i en bunke o rör/knåda ihop till en smidig deg. Torkas i rumstemperatur eller i ugnen på bakplåtspapper.

100 grader i 2-4 timmar beroende på storlek

Receptet räcker till mycket. Allt på plåten på bilden är gjord av receptet ovan.

Nu ska verken torkas o sen målas men det får bli en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Det receptet måste jag testa. Tyckte som du när man var mindre att degen var obehaglig. Fina bullar och kakor. Hur tror du hållbarheten är sen när de torkat? Förstår att de kanske går sönder om man kastar de i golvet. Hade varit kul att göra lite bullar och kakor som Anton kan leka med.
    Hoppas Oskar mår bättre nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror hållbarheten är rätt bra när man leker med dem. Sen kan de ju givetvis gå sönder när man kastar men Oscar har ännu inte fått leka med sina då jag inte har bra färg hemma. Måste köpa det först.
      Kram

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!