16 januari, 2015

Bröd utan jäst.

Kyl o frys gapar nästan tomma (gubben handlade sent igår) o hade ingen lust till att laga något särskilt.

Googlade på lite bröd o hittade detta superenkla o goda jästfria bröd.

Du behöver:
5 dl mjöl (valfri sort eller blanda olika)
1 msk bakpulver
1 nypa salt
2 msk  sirap (jag anv brödsirap)
2 1/2 dl ljummet/varmt vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Klä en plåt med bakplåtspapper.

Blanda alla torra ingredienser o häll i sirap o vatten o knåda ihop till en deg, den är lite kladdig.

Rulla frallor med mjölade händer o lägg på bakplåtaspappret. Jag penslade lite vatten på endel o strödde på frön, blå vallmo.
Blir 7-9 st beroende på storlek.

Grädda i ca 12-15 min.

Servera dem ljumna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!