20 februari, 2014

Snälla hjälp mig.



För ett tag sen skrev jag om en vän som gått bort.
Nu är det snart dags för begravning, inget som är roligt men för hennes lille sons skull ska vi självklart närvara, han vill det.

Nu har tankarna börjat snurra.
Snälla hjälp mig.

Vad har man på sig på begravningar nu för tiden om det inte står något i dödsannonsen?
Är det automatiskt svart klädsel?

Ordnar man både blommor till begravningen o gåva till Hjärnfonden för att hedra den avlidna?
(tänkte ge en gåva till Hjärnfonden men har man även en krans vid kistan?)

En handbukett tänkte jag att vi skulle ha varsin, spelar det roll vilken blomma man har?
(tänkte på Gerbera eller varför inte Lilja eller Kalla?)

Ska man ha med Oscar?
(tanken är att vi ska fixa barnvakt, känner att han inte skulle kunna vara tyst/sköta sig i kyrkan)

Tacksam för hjälp
o
även annat jag bör tänka på!
 


4 kommentarer:

  1. Kan nog inte svara på alla frågor där. Tror inte att det är nödvändigt med svart, finkläder räcker gott. Kan säga på min mormors begravning kom vissa i vardagsklädsel, de skulle dock åka ivåg på efteråt och han inte hem och byta. Så där går nog bra med varsom.
    Handbukett till kistan beställdes till alla som närvarade innan.
    De andra frågorna vågar jag inte svara på.
    Hoppas allt går bra, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar, tror inte heller det är nödvändigt med svart klädsel.
      Kram

      Radera
  2. Ni kan ha vanliga finkläder för nuförtiden används inte svart om det inte är en önskan. Det räcker också med en liten handblomma eller en liten enkel bukett vad ni själva känner för ingen extra krans eftersom ni redan skänker pengar till hjärnfonden.
    Så var det på min förre sambo P begravning och det så brukar det vara. Skickar med en liten hälsning från mig och hoppas det går bra. Kram till er alla och även en extra till sonen. Behöver ni barnvakt så säg till. Jag ställer upp. Svärmor/farmor/mamma Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar lilla du! Det blir nog inte helsvart från vår sida.
      Vi har skänkt pengar till Hjärnfonden o kommer bara ha en liten handblomma vid ceremonin o det bestämde jag när jag läst ditt svar.
      Om du kan så får du gärna vara barnvakt, ber Jörgen kontakta dig om dag.
      Kram

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!