01 augusti, 2015

Snabb picknick-kaka.

Eftersom det lovats fint väder idag så slängde jag i går kväll ihop snabbaste kakan.

Det bästa med receptet är att man oftast har alla ingredienser hemma.

Du behöver:
1 ägg
1 dl strösocker
50 gr smör som smälts
1 dl filmjölk eller 3/4 dl mjölk
2 1/2 dl mjöl
1 1/2 bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Kanel o pärlsocker som dekoration, samt äpple om man vill?

Klä en rund form med bakplåtspapper, behöver ej vara avtagbara kanter.

Vispa ägg o socker poröst o smält under tiden smöret.
Blanda alla torra ingredienser o rör ner i smeten.
Häll i smöret o filen/mjölken.

Häll i smeten i formen o toppa med kanel o pärlsocker. Jag skivade i unna äppelklyftor för lite tuggmotstånd.
In i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min.

Låt kaka svalna, dela upp i lagom bitar men låt pappret sitta kvar.
Det gör att det är lätt att packa med sig kakan i picknickkorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!