07 januari, 2016

4-års kontroll.

Uppe innan tuppen idag för att göra oss iordning för 4-års kontroll på BVC.
Kallt ute, -10 grader o lätt snöfall satte vi oss i en kall bil. Oscar var förväntansfull över att få väga o mäta sig o vi var hoppfulla om att det skulle gå bra.

Tji fick vi.
Vissa moment gick som en dans. Andra mindre bra.
Det kollades syn, måla ansikte, finmotorik, namn på färger, räkna antal kuber samt ordförråd förutom då längd o vikt.
Oscar ville inte ställa upp på allt, vi fick prata sansat med honom o även BVC sköterskan försökte men icke.
Vi har fått en ny tid i slutet av januari för att kolla synen på vänster öga, han ville inte leka pirat på båda ögonen. Ja ja.. så är det ibland.

Vi pratade även lite om matvanor.
Vår lille kille äter inte allt, kräsen o grönsaker får vi inte i honom.
En gurka då o då är allt. Han tar t o m bort lökbitar från köttfärssås eller biffar.
Grönsaker är jättesvårt att få i honom men frukt är lättare.

BVC sköterskan tyckte att han var lite stor (han har alltid legat över BVCs mätkurva, sen han föddes) o frågade om vi ville ha dietistkontakt?
Nä, det vill vi inte.
Om 3 månader ska vi tillbaka för återbesök o ny vägning.
Om inte det ger resultat så kan vi fundera på dietist, men bara fundera.



I väntan på kontroll.

När vi väl kom hem så rensade jag i skafferiet (han brukar kika efter något gott där).
Nu finns inget onyttigt inom syn- eller räckhåll.
Eftersom vi alla i familjen ska börja tänka på vad vi tuggar i oss så var detta en liten kick-start o spark i baken.

Nu tar vi oss alla i kragen o kör på ett nyttigare år.. Heja heja oss!!



4 kommentarer:

  1. Vi ska i slutet av januari på kontroll, ska bli spännande att se :) hur lång är är han nu? Jag tippar på att E är en liten bit över 1 meter, han har växt så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte riktigt hur lång han va. Vi glömde boken på BVC men vet att det var över 1 m. Jörgen kanske minns? Oscar har också växt otroligt mycket, får förnya garderoben rätt ofta.

      Radera
  2. Jag tycker lille Oscar är fin som han är men att äta nyttig mat är säkert bra o i frukt är det ju massor av vitaminer så det är bra att få i sig - kanske som smothies ibland. Jag hejar på er alla och tänker också själv börja med lite mer nyttigheter o skippa framförallt godis. Kram o lycka till hälsar svärmor Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han ääälskar smoothies o vi också. Tack vare Jörgens julklapp av mig så blir det mycket smoothies nu o även på dagis får de smoothies :)

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!