18 januari, 2016

Blomkål.

Blomkål är en av mina o familjens favoriter. Finns så mycket man kan göra med just blomkål.

Oftast har vi den bara lite lätt kokad som tilltugg till maten eller äter den rå som den är.

Emellanåt river jag den o ersätter vanligt ris med blomkåksrivet som kokas med buljong. Sk blomkålsris.

Idag testade jag något nytt.
Blomkålsplättar.
De var supersmarriga. 75%av familjen åt med god aptit. Den lille i huset var väl inte lika förtjust. Detta serverade jag med lite köttbullar o en god fetaostsallad.
Det blev även mat över så den hamnade i min lunchlåda till imon o längtar redan.

Hur gjorde jag då?
Jag rev blomkål som man gör till "ris". Slängde ihop en äggstanning på 4 ägg, salt o lite mjölk. Min smet blev lite lös så det var svårt att få till fina plättar men för att vara 1a gången blev jag nöjd.
Får köpa mig ett plättjärn igen.

Tillbehöret i form av köttbullar är kanske inte det bästa då det var köpta men orken räckte liksom inte till att göra egna.
Nästa gång blir det hemmarullade köttbullar som min man får göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!