26 januari, 2014

VAB

En liten sjukling.


Hur ser det ut i din familj när barnet/barnen är sjuka??
Är det alltid mamman som är hemma, eller kanske jämt pappan eller delar ni upp det??

Anledningen till frågan är just för att jag är nyfiken.
Har märkt dels på mitt jobb att det finns familjer där mamman ALLTID är hemma o det kan jag förstå ur ekonomisk synpunkt eftersom pappan oftast (inte alltid) tjänar mer än mamman.

Men om man bortser från ekonomin då?
Om båda tjäna lika mycket?
Tror du att mamman ändå är hemma för VAB?

Det finns ju de familjer där det delas på VAB eller att pappan jämt är hemma, så så alla alternativ finns.

Om man ser till det "normala" som idag inte är normalt så finns det så mycket "kvinnan ska/bör göra" i ett hushåll ändå så mannen borde alla gånger vara hemma någon gång för att "prova på" hur det är att vara hemma (finns ju faktiskt pappor som aldrig varit hemma själv med barnen).

Är då barnet sjuk så är det mer jobbigt för det är ingen dans på rosor eller "ledighet" att vara hemma med en liten sjukling, spelar ingen roll vilken ålder barnet har för nog är det jobbigt vilken ålder de än befinner sig i.

Den värsta kommentaren en mamma kan få som varit hemma är "men du har ju varit hemma hela dagen"...
Spelar ingen roll om man varit hemma för VAB eller är mammaledig för den kommentaren borde det vara skottpengar på. Nog för att man hinner med mycket på en dag men det är också beroende på hur sjuk barnet/omständigheterna är.

Detta är lite tankar som kommit o gått i huvudet o nu fick jag lite tid till att skriva ner lite.
Så om du känner för det så skriv gärna hur ni gör?

Vi brukar dela upp det o ändå tjänar mannen i huset mer än mig (jag jobbar 75%) men vi delar för vi tycker det är lika viktigt för oss båda, att vi är jämställda.
Vi brukar kolla om det är möten på jobbet som man måste delta på eller om annat har planerats in på jobbet o den utav oss som inte har något "särskilt" på jobbet brukar vara hemma.

Som förälder önskar man att man kunde trolla bort allt det onda
men tyvärr fungerar det inte så!


5 kommentarer:

  1. Vi har sagt att vi ska vabba varannan gång, men som denna vecka (om det skulle inträffa) så skulle mats få vabba denna vecka med då jag har otroligt mycket på mitt jobb.

    Men vi brukar köra varannan gång. Känns dock som Elias immunförsvar börjar bli bättre. Men man ska väl inte säga för mycket..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här verkar det också bli bättre med immunförsvaret men vissa sjukdomar är svåra att skydda sig mot.
      Vi kör också på varannan eller den som har "minst" på jobbet, sen har jag aldrig mindre på jobbet men vissa möten vill jag gärna vara med på.

      Radera
  2. Det kommer nog mest bli jag som vabbar här hemma sen. Mest för att Per har en massa möten, och kommer ha mycket att göra de närmsta åren. Men vist tillåter hans dag för att vabba, så kommer han nog få ställa upp. Sen kommer han kunna vara hemma under klämdagar i stället då de alltid är lediga. Men annars är vi rätt jämställda när det gäller hemmets syslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer bli kanon sen när du börjar jobba helt Tina!
      När börjar du??
      Kram

      Radera
    2. Vi har sökt dagis från Aug, får vi plats börjar inskolningen i mitten av månaden. Så jag börjar jobba 75% i september om allt går bra. Kram

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!