18 juni, 2013

Helgens weekend.

Ja, i helgen packade vi bilen väldigt lätt för en liten minisemester hela familjen till Helsingborg.

Vår slutdestination var Border Shop i Tyskland men eftersom vår lille kille var med så bokade vi hotell 2 nätter, hade blivit väldigt jobbigt för honom (oss oxå) om vi kört i ett sträck.

Resan ner gick bra, men vid Hallandsåsen började Oscar att tröttna. Tog en efterlängtad paus o åt våra äggmackor som jag förberett hemma.
Hotellet gav ingen wow-upplevelse, det visade sig sen oxå att det var ett MOTELL (skulle aldrig boka det om jag visste) men vi skulle ju ändå bara sova där.
Frukosten var inget vidare så när vi skulle åka hem på söndagen så åt vi på McDonalds istället o det var värt de kronorna som det kostade.


Från Helsingborg mot Danmark.
 
Vi såg "ljuset i tunneln" i Danmark.

Vackert att titta på utmed vägen.
 
 
Häftig båt med mycket gott.


Jag har aldrig varit över till Tyskland för att köpa vuxen dricka så för mig var det en extra stor upplevelse, gubben hade varit där 2 ggr tidigare.
Shit säger jag bara, en båt som står vid kajen som har 4 våningar med flytande godis o på vån 4 är det just bara godis o lite kläder.
Vi gick o strosade en ganska lång stund o vi fick tag i allt o lite till som vi hade kikat på innan via nätet.
Att det kan vara så billigt är nästan äckligt.
En stor flaska dvs 1 liter Baccardi rom kostar 165 kr o på Systemet kostar den 239 o då är det bara 70 cl, köpte Morbergs röda BIB för ca 140 kr o på Systemet tar de 239 kr.
Då förstår ni varför vi packade bilen lätt :)



Lite vin som inhandlats.
Tetran till höger fick vi för 1 krona.
 

 
Lite starkdryck i form av lite gott o blandat samt de 4 BIB som vi köpte.
Ett MÅSTE är STROH rum, finns ju inte i Sverige.




Nu är varken gubben eller jag några stordrickare men jag tycker det är kul att ha hemma, kunna bjuda på o ta sig själv ett glas i våran nya loungedel nu när sommaren kommit o gubbens semester närmar sig med stormsteg.

Något som är lite kul är att vi fick en tetra vin på 1 liter för 1 krona.
Anledningen är att man får en värdecheck på 300 danska kronor vid avgången i Tyskland om man inte varit i land mer än 3 timmar. För detta köpte vi mat på båten till 3 pesoner o det blev pengar över som vi köpte en tetra för men det fattades 1 krona så vinet fick vi för 1 krona. Lite häftigt.

Nästa gång vi åker så blir det bara gubben o jag.
Vi lämnar barnen hemma o då åker vi på natten men det är inte än på ett tag...eller?

På alla våra resor har vi med vår resekompis i form av GPS, den är vår räddning i många situationer.
Man hittar till ALLT med den. Lätt att hitta till hotellet, färjeavgång i både Sverige, Danmark o Tyskland.

Om ni undrar över något o kanske funderar på att göra en egen resa men har lite frågor så hjälper jag gärna till så gott det går.

Lyckad resa hade vi o nu har vi ett välfyllt "förråd" för en bra tid framöver.


Kram Hanna


4 kommentarer:

  1. Åh vad ni ska gotta er i sommar. Tror jag tittar upp en dag och hjälper er att smaka av några. Härligt att resan gick så bra. Det är alltid roligt att unna sig lite avkoppling och shopping. Roligt också att förskolan/dagiset verkar bra och hoppas lille bus får det roligt där till hösten.
    Önskar er alla i familjen en fin midsommar.
    Kram från svärmor/mamma/farmor Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är varmt välkommen upp för lite avsmakning :)
      Önskar dig o Bernt oxå en toppenfin Midsommar o hoppas vädergudarna är med oss.
      Kram

      Radera
  2. Låter som ni haft en mycket härlig helg!

    Och vad mycket gott ni handlade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helgen var mkt bra förutom boendet men det var ju inte därför vi åkte ;)
      Mycket god dricka blev det.. lite väl mkt.

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!