06 augusti, 2013

Brev till mamma.

Från pappas trädgård.



"Den 6 augusti 1955 föddes en liten flicka i Uleåborg, Finland.

Du, Min mamma.

Mamma, jag är övertygad om att du har det bra i himlen, du sprider din ibland smått sjuka humor blandat med sång till finska låtar, säkert har du även dammtrasan i handen emellanåt för jag vet att vi är lika o kan inte vara utan vår trasa allt för länge. Vi mår dåligt då.

En dag kommer jag få träffa dig igen men tills dess ska du veta att jag försöker ta hand om alla här nere på jorden.

Pappa verkar må bra men vi märker att åren börjar slita på honom.
Han har som vanligt fullt upp med mycket men unnar sig små resor emellanåt som att åka iväg med MC gänget, igår kom han hem från en weekend i Skottland. Ska ringa honom under dagen för att se hur resan varit?

Heidi har träffat sin kärlek i Leo. De verkar lyckliga ihop o i höst ska hon börja studera. Håller tummarna för att hon får ordning på allt så hon kan börja andas igen för det är hon om någon värd.

Ida är ledsen. Har hänt något jobbigt som jag kan berätta om en annan gång men jag ser till att hon inte är ensam, hon har fått sova här i 2 nätter o får gärna sova här mer om hon vill/behöver.
Annars har hon fått fast jobb på en Förskola så framtiden ser ljus ut.

Jörgen har börjat jobba igen efter semestern o han trivs på sitt jobb, ändå kikar han efter annat emellanåt för att se om han är intressant för andra arbetsgivare.
Han ser till att vi (hans familj) har allt vi behöver o har vi inte det så ser vi till att fixa det, han ger oss alla kärlek o en hjälpande hand när det behövs. Han är sig själv som alltid o som du minns honom mamma är han än idag, inte ändrad o det är det som gör att han är Jörgen.

Rebecka (ditt 1a barnbarn) börjar snart gymnasiet o hon kom in på sitt första val "Florist o Inredning" o jag är jättestolt över henne för hon har verkligen kämpat i 9an för att komma in.
Annars är det vänner o killar som gäller men kan inte heller glömma smink.
Kärlekar kommer o går i hennes liv men hon är förståndig när det gäller förhållanden så jag är inte orolig över att det ska hända något dumt. Stor tjej som närmar sig att bli mer kvinna än flicka.

Oscar (ditt 2a barnbarn) ska snart börja på dagis, stora killen. Han busar o är vårat lilla lyckopiller. Finns inte en dag som vi inte kan skratta både med o åt honom, hittar på en massa hyss o har sen en tid tillbaka börjat härma oss. Allt från att vi hostar, harklar, skrattar eller säger annat ljud så härmar han oss eller andra också för den delen.
Vi älskar honom så mycket o jag vet att vi hade haft en otroligt bra barnvakt i dig, mormor. Du hade gjort som du gjorde när Becka var nyfödd, hälsat på varje dag o "kidnappat" honom för gos.

Jag då.. jo. Snart börjar jag jobba igen o är lite rädd för vardagen som smått kommer krypande men Jörgen o Becka stöttar mig. 
Är otroligt lyckligt gift med Jörgen (valde denna dagen till bröllopsdag för att det är din födelsedag ) o vi trivs med varann vilket är en underbar trygg känsla. Jag vet att du gillade honom o jag minns när han satt o drack kaffe med dig när jag bodde hemma istället för att gå upp till mitt rum, jag var irriterad på honom men du hade en kaffevän så du var ju glad ;)

Finns inte en dag som jag inte saknar dig, du finns i mina tankar o i mitt hjärta för alltid.
Mamma, jag gör så gott jag kan men jag är ingen superhero o kan inte finnas överallt men försöker gör jag o det har jag gjort under alla dessa år som du fattats oss, 16 år är det snart men idag fyller du år.

Tänk att du skulle ha blivit 58 år idag.
Ha ha ha.. kan inte ens tänka mig dig som 58 åring, för du är ungdomen själv".


GRATTIS MAMMA PÅ DIN FÖDELSEDAG
&
JAG ÄLSKAR DIG!!
 
 

8 kommentarer:

  1. Så fint skrivit och grattis på bröllopsdagen!

    SvaraRadera
  2. Så fint skrivet. Helt övertygad om att hon är med dig varje dag, någonstans.

    Grattis på er bröllopsdag!

    SvaraRadera
  3. Vad vackert du skriver till din mamma. Hon är säkert lycklig och stolt från sin himmel över sin duktiga och fina dotter liksom över dins systrar. Säkert är hon med er var dag. Mogge sade när han var liten att varje gång man tänker på dom som är döda så finns dom både med oss och inne i oss. Så är det tror jag. Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tror jag också att det är.. men hur länge kan en sorg finnas i ens hjärta, för evigt antagligen.
      Kram

      Radera
  4. Så vackert skrivet. Är säker på att Hon är stolt över sina fina flickor när hon vakar över er. Sorgen försvinner aldrig, man lär sig leva med den. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är sagt, man lär sig leva med sorgen fast det är tungt många gånger, en dag i taget.
      Kram

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!