31 januari, 2013

3 veckors sallad.

Passar till all mat.

Hittade ett recept på en råkostsallad som står sig länge i kylen, därav namnet.
Kul att ha ett alternativ till de traditionella gurkbitarna & tomaterna
som annars är lättast att ta till i grönsaksväg till maten.
Idag åt vi salladen till korvstroganoff & ris,
passade kanonbra till maten & gott var det.
 
 
Du behöver:
 
1 kg vitkål
1 kg morötter
1 hel purjolök
1 hel röd paprika
 
Skala, tvätta & strimla alla grönsaker.
Lättast är att använda matberedare.
Häll de strimlade grönsakerna i en STOR skål.
Blanda väl.
 
 
 
Lagen:
 
1 dl olja (raps eller oliv)
1 dl äppelcidervinäger
3/4 dl socker
1 tsk salladskrydda (jag anv Italiensk)
Lite salt
 
Koka upp lagen & vispa tills sockret löst sig.
Häll lagen som fortfarande är varm över grönsakerna.
Blanda runt väl & låt svalna i kylen.
Lägg sen salladen i tätslutande burk/burkar.
 
 


Kram Hanna

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jasså det var sån som vi åt i skolan varje dag! Känner igen ingredienserna, de man såg och kunde känna smaken på. Kram på dig hjärtat! | Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något liknande fick man i skolan, då var det inte gott men då var man ju även yngre ;)
      Kram

      Radera
  2. Ser gott ut:) ang hårolja tycker jag nog att nashi arganolja är den bästa och även Maria Nilas är bra men nashi är nog snäppet bättre , den använder min syster och brukar rekommendera till sina kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh.. Tack för rekomendationen. Ska kika närmare på dessa.
      Kram

      Radera
  3. Den måste jag testa nångång. Ser gott ut. Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott.
      Skönt att ha något i grönsaksväg i kylen hela tiden :)
      Kram

      Radera
  4. Åt mycket sånt förr i tiden, har glömt av att den fanns.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!