08 juni, 2012

Egen barnmat.

Igår fick jag äntligen det ryck jag väntat på för att göra egen barnmat.. vet inte varför det tagit sådan lång tid för det var ju så enkelt.

Nu kommer jag garanterat göra mera mat & ska kika lite i olika
receptfoldrar jag har fått från BVC.



Jag tog potatisar, morötter & palsternacka, skalade, finhackade & kokade
dessa mjuka.




Tillsatte lite flytande margarin & kokvatten, använde handmixern för att göra puré.



La upp lagom stora portioner på ett bakplåtspapper på en bricka
för att styckfrysa i frysen.



Plastade in de frysta bitarna i plastfolié & förvara i en plastburk i frysen.



Vipps så har du egen barnmat som snabbt tinar i rumstemperatur & skulle du behöva större portion så är det bara till att ta ut fler "bitar".
Middagen är serverad.

Mamma Hanna

8 kommentarer:

  1. Smartare än de små burkarna jag gjorde innan! Du är smart hanni!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så dum alltid haha.. gick hur lätt som helst.

      Radera
  2. Det är bra gjort av dig och smakar säkert mycket bättre än burkmaten. Verkade inte vara så svårt bara att det tar lite tid första gången. Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han åt med goood aptit & det verkade som om han tyckte det var jättegott, det enda som tog tid var att hacka ner allt i småbitar men man behöver ju inte göra riktigt så små =)
      Burkmat är ett bra komplement till ex stranden.

      Radera
  3. Smart!
    Har med sagt att vi ska börja nu att göra egna portioner.. har bara inte en stavmixer för tillfället och har inte riktigt råd med en för tillfället... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra i mamma-hjärtat när man gör egen mat. Går ju anv elvisp, potatisstöt eller en så´n man pressar potatis me.

      Radera
  4. Detta ska jag helt klart ta med mig, när den dagen kommer. Så lätt att göra och nyttigare förmodar jag än barnmatsburkarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du ska göra...lätt, billigt & roligt :)

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!