12 oktober, 2012

Mys fredag.


Roligt.
 
 
Äntligen har vi hittat en lekplats i närheten av där vi bor, finns lekplatser runt omkring men ingen av dem har någon bebisgunga & än så länge så är det just den gungan som gäller.
Oscar verka tycka det är roligt att gunga, kittlar nog lite skönt i magen.
 
På eftermiddagen fick vi besök av min pappa & syster Ida.
De ringde i god tid innan de skulle komma så jag slängde ihop en ananspaj & den är ju så smarrig & framför allt superenkel att göra.

Kaffegott.

Pajdeg.
150 gr smör
1 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
Fyllning.
2 dl crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 burkar krossad ananas, små burkar ca 450 gr.

Smält smöret i en kastrull & ställ sedan åt sidan.
Rör i socker, mjöl & bakpulver i smöret när det svalnat något.
Tryck ut pajdegen i en form som inte behöver smöras
Låt ananasen rinna av i en sil.
Blanda crème fraiche, socker, vanlijsocker & ägg i en bunke, rör sedan i den avrunna ananasen.
Fyll pajskalet med blandningen & grädda i mitten av ugnen i 175 gr i ca 30 min.
Servera med glass, vispad grädde eller vaniljsås.

Go fika med vanlijsås.


                             
         
Tanken var att vi ikväll skulle äta tacos men det blev lite sen em-fika så efter pajen var ingen av oss sugna på mat så det får bli imorgon istället & då ska vi även sätta upp ett plasttak under balkongen så att det inte kommer en massa snö utanför ingången, skyddar även mot regn.  
Vi ska även kika efter en surfplatta som är till hela familjen, känner att vi kan behöva en. 

Detta är våran helg.. vad ska du hitta på för roligt??                      
                                
      
 Hanna                         
                                
                            
                                

                           
                         
                                



               


 
 
 

6 kommentarer:

  1. Tack för receptet på pajen. Ser jättegod ut. Tänker försöka göra en sådan till min damträff den 22 oktober. I morgon ska jag åka med min syster Ing-Britts son Ben till Göteborg för att gratta syrran på hennes födelsedag. Hon ska ha träff på Långedrags värdhus där vi ska äta gott och fira henne. Kram från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får en trevlig kväll med din syster & skönt att komma bort lite för det behöver man i höstrusket. Kram

      Radera
  2. hej där...
    pajen ser supergod ut ska testa en dag.../Braid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där.. kul att du har börjat kika in här :)
      Tycker verkligen du ska göra pajen eller varför så kan jag baka den när du vill komma på kaffe?!
      Kan väl höra av dig om dag/tid då du känner för en kopp, lovar att baka något :)
      Kram

      Radera
  3. Den ananas-pajen brukar min jobbarkompis bjuda på.. Så god!
    undrar om man kan byta ut ananasen till någon annan frukt (mannen gillar det inte).. Typ päron eller något....

    Mysigt med en fin lekplats! Vi har tur att ha en liten gungställning precis utanför portarna med en bebisgunga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte testa med jordgubbar nästa gång, läste någostans att det skulle vara gott. Annars funkar väl de flesta bär/frukter, varför inte hallon??

      Radera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!