20 oktober, 2012

Smörgåstårtan.

























Fick en förfrångan av Kicki var det är för röra mellan lagren på tårtan & den är superenkel & kanongod.
Det stora pluset är att det är samma röra mellan alla lager (prisvärt) & smakar ändå kalasgott.

Detta är ett recept som jag fått av en gammal pojkväns/sambos mamma.
Så Braid jag delar med mig av din supergoda tårta (säkert inte originalrecept i antalet mängd men jag gör denna).


5 dl vispad grädde (hårt)
1 ask skinkost
15-20 skivor rökt påläggsskinka
1 stor burk creme fraiche (den feta)
1 kruka dill (hackad)
1 kruka gräslök (hackad)
salt & peppar

8-10 Hönökakor (halvor)

Blanda alla ingredienser i den vispade grädden & smaka av med salt & peppar. Tänk på att den rökta skinkan är salt i sig så ta inte för mkt.
 
I originalreceptet ska man ha 4 hackade ägg i men jag använder dem till garnering istället fast då fler ägg (vi älskar ägg i vår familj).

Dekorera efter tycke & smak men när jag gör den så MÅSTE det finnas räkor annars är det ingen smörgåstårta :)

Brödet som vi använder är helt enkel Hönökaka, har testat med div olika bröd men Hönökakan är bäst.

Gör tårtan samma dag som den ska ätas INTE dagen innan, brödet blir då geggit & jag kan lova att den är godare samma dag som den görs.

En tårta som jag ALLTID fått beröm för, både utseende- samt smakmässigt, testa vettja :)

Hanna

2 kommentarer:

  1. Mums! Tack för receptet! Kan nog tänka mig att jag ska våga mig på något liknande någon dag när jag INTE har en viktutmaning ;)

    SvaraRadera
  2. Tack kära Hanna för receptet. Måste försöka göra en sådan någon dag men den blir förmodligen inte lika vacker som de du gör och kanske inte lika god men ska ändå försöka få till det en dag när jag ska bjuda mina väninnor på något extra. Kram Marianne

    SvaraRadera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!