23 december, 2012

Vit jul.

Bild lånad via google.




Har hört på både radion, tv:n, olika forum, tidningar, grupper att gilla på Facebook om att vi ska ge barnen en vit jul.
Gör man inte ALLTID det??
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man måste dricka alkohol så man blir påverkad eller många gånger full på julafton??
Vi tar 1-2 snapsar till sillen, mer blir det inte i alkoholväg. Bjuder på julöl till maten (från ICA) men det dricker aldrig jag. Detta är inget man blir påverkad av, inte ens fnittrig då maten suger upp allt i magen. Jag föredrar att dricka julmust till maten.
Jag gillar inte ens starkvinsglögg utan föredrar den man köper i vanlig matbutik.

Men visst.
De finns de som passar på att ta sig både 1 & flera järn när de är lediga.
De som är riktigt törstiga har ju haft chansen att dricka sen i fredags, lider med dessa små barn som växer upp i hem där alkoholen frodas.

Under min & mina systrars uppväxt fanns det självklart alkohol. Men absolut inte i överflöd. Mamma kunde ta ett glas vin eller öl en fredagkväll & pappa drack nästan aldrig. Har bara sett pappa onykter en gång & då var jag vuxen.
Vid juletid var det bara snaps & kanske någon julöl som gällde, inget mer.
Det innebär att vi har vuxit upp med nyktra jular.

Önskar ALLA en vit Jul
både i hemmet
&
utomhus i form av snö!!
 


Kram Hanna



2 kommentarer:

  1. Håller med dig. Varför måste detta supande bli så otroligt överflödigt i en storhelg? Framför allt jul?

    Nä, jag håller med dig, en liten nubbe möjligtvis (jag dricker knappt det ändå) eller ett glas vin. Männen dricker någon öl.
    Men julen är BARNENS tid..

    SvaraRadera

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!