06 maj, 2012

Mumma.

Förra helgen skulle jag ha bakat en kaka som min "Arla-app" tipsade om i mobilen.
Det blev aldrig av men idag så tog jag chansen.


ALLADINS DRÖMKAKA
Riktigt fräsch citruston i kakan som har en krämig fyllning med knaprig botten.


Botten:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 gr smör/margarin
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
500 gr Kesella kvarg
1 dl creme fraiche
1 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivet skal & saft från hela citronen

Hacka ihop mjöl, socker & smör till en grynig massa & tillsätt äggulan & arbeta ihop till en deg.
Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 ca diameter. Låt vila ca 30 min i kylen.

Sätt ugnen på 200*

Vispa ihop äggen & rör i resten av ingredienserna till fyllningen.
Häll i pajformen & grädda i mitten av ugnen i ca 30 -35 min.

Låt kakan svalna & bjud.
Vi åt den naturell till en kopp kaffe men en klick vispad grädde är nog inte dumt till.





1 kommentar:

Kul att du tar dig tiden att skriva en liten rad till mig, då blir jag glad!!